Rinnebäcksskolans vision:
“Vi skapar tillsammans en bättre framtid”
Visionsorden:
“Vi”: När vi på Rinnebäcksskolan talar om “vi” menar vi både elever, personal och föräldrar.
“skapar”: Ordet “skapar” handlar det om att vi vågar vara kreativa, skapande och aktiva i vår utveckling i vårt lärande.
“tillsammans” syftar till att vi tror på samarbete mellan elever, personal och föräldrar. Det är först när vi alla samarbetar och drar åt samma håll som vi fullt ut kan lyckas nå vår vision.
“en bättre framtid” syftar till att det vi gör i skolan leder till att göra världen lite bättre, dvs de kunskaper och förmågor vi utvecklar tillsammans ger en positiv inverkan på vår omvärld. Vi vill att eleverna får med sig kunskaper som de har nytta och glädje av i livet samt att de är utrustade med ett sådant patos och handlingsförmåga att de också använder sina kunskaper för att göra världen lite bättre.
Trädets rötter och stam – Värdegrunden – BRA
Rinnebäcksskolans vision bärs upp av ett gediget värdegrundsarbete. Vi vill med detta arbete göra eleverna självständiga och empatiska så att de kan stå upp för både sig själv och sin omgivning. Vi vill även ge eleverna verktyg att hantera konflikter. Värdegrunden vilar på skollag och läroplan och utgår ifrån allas lika värde, inkludering, demokrati samt förståelse för andra människor.
BRA är en förkortning där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. På skolan har vi regler, både gemensamma för olika platser på skolan och specifika vid behov för respektive årskurs. Reglerna tas fram i dialog med eleverna. Bemötande innebär att alla möter varandra med ömsesidig respekt, elev – elev, elev – lärare och lärare – elev.
B – Bemötande grundar sig giraffspråket som alla elever tränats i redan från förskoleklass och som efterhand blir ett naturligt verktyg för både elever och vuxna att använda vid konflikthantering.
R – Resultat grundar sig i att vi strävar efter att nå så långt som möjligt i vårt lärande och att att vi anstränger oss för att få så goda resultat som möjligt utifrån de förutsättningar vi har.
A – Ansvar grundar sig i att vi tar ansvar för oss själva och vår omgivning.
Frukterna i trädet – förmågorna
Frukterna i trädet är förmågorna vi vill att eleverna ska utveckla. Förmågorna är både ämnesspecifika samt generella förmågor som varje kunskapsområde är uppbyggt kring i läroplanens ämnen samt övergripande värden som ska genomsyra hela skolans undervisning. Det ingår tydligt i varje lärares uppdrag att i sin undervisning inkludera detta i planering och genomförande av den undervisning som eleverna får ta del av i skolan.
Vårt uppdrag är alltså större än att bara ge eleverna specifika ämneskunskaper.
Vi månar om att arbeta med hela skolans uppdrag, skapa en undervisning som både gynnar elevernas kunskapsmässiga utveckling samt att undervisningen är upplagd så att de även utvecklar de sociala och mellanmänskliga förmågorna. Dessa skrivs fram i läroplanens allmänna kapitel samt även i förskoleklassens samt fritidshemmets egna kapitel i läroplanen. Viktiga exempel på sådana förmågor är: