Vi mäter vår framgång och utveckling genom aktionsforskning, frågeformulär, enkäter, bedömningar och analyser i olika digitala system t.ex. Infomentor, Showbie, Loops och LoopMe. Vi använder också digitala resurser för att designa undervisningen.
Infomentor är kommunens system för med kommunikation med vårdnadshavare. I infomentor lägger vi in pedagogiska planeringar och dokumenterar elevernas bedömningar som vi sedan analyserar.
Showbie är ett digitalt klassrum och en portfolio där lärandet blir synligt för eleverna. I Showbie får de direkt formativ respons på sina uppgifter av lärarna. Eleverna har alltid med sig informationen/uppgiften då allt ligger i en app som är kompatibel med Pages, Keynote, Safari, Bilder mm.
Loops är ett lättanvänt digitalt och kreativt verktyg där vi skapar eget utbildningsmaterial som kallas loopar. Looparna kan innehålla texter, filmer, bilder och instruktioner som eleverna följer. Eleverna kan hela tiden se och följa vad de ska ska göra samt hur och när de ska lämna in sitt arbete.
Eleverna blir delaktiga i sitt lärande då undervisningen är tydligt strukturerad samt att det finns valmöjligheter gällande arbetssätt och redovisningsform. Det skapar engagemang och motivation hos eleverna.
Alla lärare arbetar med aktionsforskning där de utvecklar och analyserar sin egen undervisning. Vi har använt oss av LoopMe som är verktyg framtaget av forskare på Chalmers tekniska högskola för att mäta effekterna av aktionerna och värdeskapande lärande. I LoopMe gör personalen kontinuerliga reflektioner kring sin aktion som de sedan får feedback på av DUKA-teamet.