Rinnebäcksskolan
Rinnebäcksskolan, med sina ca 520 elever, är en hälsofrämjande F-6 skola med tillhörande fritidshem. Skolan har två kommunövergripande verksamheter; anpassad grundskola samt en undervisningsgrupp med inriktning på pedagogik inom autismspektrumtillstånd – AST. Skolan ligger i utkanten av Kävlinge tätort och har både skolans närområde samt omgivande landsbygd som sitt upptagningsområde.
Våren 2012 påbörjade vi, som en av de första skolorna i Sverige, vår digitala resa med att införa att de yngre eleverna fick varsin iPad (“en till en”) och sedan 2015 har samtliga elever varsin iPad som digitalt verktyg. Eleverna disponerar sina iPad under både skol- och fritidstid samt i hemmet. Tekniken används för att gynna lärandet och rätt använd möjliggör den ett mer kreativt lärande där elever skapar lärande tillsammans med sina klasskamrater och lärare utifrån vad som är meningsfullt för dem. De formativa lärprocesserna och synliggörande av lärandet underlättas och gynnas också genom tillgången till iPad.
Vi kan se att satsningen på digitalisering har lett till nya former av lärande där eleverna är mer skapande och delaktiga i lärprocessen. Digitaliseringen är också en viktig del av hela vårt utvecklingsarbete. Samtliga utvecklingsprocesser som genomförs på skolan underlättas och tydliggörs med hjälp av digitaliseringen.