Arbetet bakom vårt lärande
Personalen på skolan har god kunskap kring IT frågor och är engagerade när det kommer till att lära sig nya pedagogiska strukturer och verktyg. För att ha en spjutspets i vårt lärande har vi ett team som håller i olika digitala utbildningar och erbjuder stöd i olika delar av den digitala lärandeprocessen.
Rinnebäcksskolan använder sig av olika Apple produkter för att utveckla och gynna lärandet. Ett exempel på detta är att eleverna varje år ska genomföra sitt eget utvecklingssamtal och som underlag till detta använder vi oss av Keynote. Eleverna skapar här en presentation där de kan synliggöra var de befinner sig i förhållande till de kunskapsmål som finns i det presenterade ämnet. Eleverna kan också på ett tydligt och konkret sätt visa vilka lärandemål som de själva väljer att fokusera på och jobba emot. Denna presentation bestämmer eleverna själva över och kan (med viss hjälp av en mall) själva utforska de olika möjligheterna som Keynote erbjuder i form av digitalt lärande.
Kreativitet i undervisningen
Den digitala tekniken används i alla ämnen på skolan. Det är en naturlig del i vårt dagliga arbete och vi arbetar med tekniken både kompensatoriskt, skapande och kreativt i våra lärprocesser.
Alla Apples appar ingår i vår grunduppsättning med appar som elever och personal ska kunna använda och hantera. Fotografier tas med kameran och redigeras i Bilder. Clips används för att skapa korta enkla filmer. För att redigera och skapa film använder vi iMovie som är ett mer avancerat alternativ vid filmskapande. I GarageBand skapar elever musik och jinglar, främst på musiklektionerna. Pages används mycket när eleverna ska skriva texter. Vi använder även Keynote när eleverna ska förbereda en presentation t.ex. sitt elevledda utvecklingssamtal.
Apparna ger också stora möjligheter till samarbete i de olika ämnena genom t.ex. att musik spelas in i GarageBand som sedan eleverna lägger in i Pages eller Keynote när de ska presentera något. Eleverna arbetar ofta tillsammans med apparna på iPad t.ex. när de ska göra en film eller spela in musik eller ljud.
Vi använder kameran på iPad för att göra StopMotion och greenscreen filmer samt GarageBand och iMovie för att redigera.
Satsningen på digitalisering har underlättat mycket för Rinnebäcksskolans grundsärskoleelever. Med hjälp av iPad och Keynote kan de göra egna presentationer som de kan visa i sina klasser. Detta ger dem möjlighet att växa, både i sitt lärande och självkänsla.
Språkutvecklande arbetssätt
Vid språkinlärning t.ex. instruerande texter har eleverna först fått skriva egna instruktioner, oftast recept, och därefter har de fått i uppgift att spela in det. Att skapa egna reklamfilmer i både iMovie och Clips har varit mycket uppskattat av eleverna!
Biblioteket
Vårt skolbibliotek utsågs till “Årets skolbibliotek” 2017 tillsammans med övriga bibliotek i Kävlinge kommun. Åren 2019, 2020, 2021 samt 2022 har Rinnebäcksskolan dessutom fått utmärkelsen ”Skolbibliotek i världsklass”.
Vår bibliotekarie, Ninni, har tagit fram en plan för källkritik som hon, i nära samarbete med lärarna, undervisar eleverna i. I filmen kan du höra Ninni berätta hur hon arbetar.
Musiken
På musiken får eleverna i uppgift att skapa ett collage med musik, bilder och skriven text. Musiken ska göras i GarageBand, texterna skriver de i Pages och bilderna lägger de in i en Keynote med övergångsanimeringar. Sist men inte minst samlar de allt i iMovie där de ser till att slutet blir snyggt och med rätt timing.
Slöjden
I slöjden så har eleverna möjlighet att själva gå vidare med sitt arbete genom att hitta instruktioner via QR-koder.
QR-koder gör att det går smidigt och lätt att gå ifrån det analoga till det digitala. Istället för att manuellt skriva in en länk så fotograferar eleven koden och kommer direkt till den digitala arbetsytan vilket underlättar för elever med läs- och skrivsvårigheter.
Solbo & Anpassad grundskola
Vår autismgrupp, Solbo, samt Anpassad grundskola arbetar mycket med olika digitala verktyg med iPad för att ge eleverna en bättre möjlighet till stöd, kommunikation och lärande. Med hjälp av bilder kan vi bygga och komplettera språket utifrån individuella behov och förutsättningar.
Fritidshem
På Rinnebäcksskolans fritidshem arbetar vi med digitala verktyg med syftet att bidra till ett mer lustfyllt lärande hos våra elever.
Vi skapar film och musik samt lär oss om programmering.
En viktig del på fritidshemmet är rekreation och vila. Detta skapas i den digitala världen genom olika spel där det sociala samspelet och en säker och ansvarsfull kommunikation övas.