På Rinnebäcksskolan har vi sedan flera år tillbaka haft EQ på elevernas schema. Syftet med detta är att avsätta tid till förebyggande arbete. Värdegrunden är alltid närvarande i allt som görs, men genom att systematiskt arbeta med EQ tränas eleverna i bland annat giraffspråk och samarbete. Till EQ-arbetet finns det ett tydligt årshjul samt pedagogisk planering och lärandematris för att säkerställa en hög kvalité på innehållet. Enkäter som görs inom ramen för värdegrund processas även med eleverna på EQ-passen. På elevernas schema finns även mentorstid inlagt. På detta pass har mentorn möjlighet att följa upp sina elevers sociala mående och skolsituation enskilt.


Supportgrupp

Supportgrupp är en modell som hjälper till att förebygga ensamhet och utanförskap. Metoden introducerades 2018 på Rinnebäcksskolan och har haft goda effekter för att få elever att känna sig välkomna och känna gemenskap på skolan. Metoden går ut på att på frivillig väg låta elever med vuxnas hjälp hjälpa till att få enskilda elever att känna en positiv tillhörighet bland klasskompisarna. Värdegrundsteamet på Rinnebäcksskolan har utbildning för att genomföra supportgrupp med elever.