Framgångsfaktorer
Vi har arbetat fram olika arbetssätt t.ex. kollegialt lärande, aktionsforskning och elevdelaktighet som tillsammans med vår vision och kärnprocesser leder till framgång i vårt digitala arbete. Vi har utarbetat en handlingsplan för vårt digitala arbete där progressionen i elevernas digitala kunskaper beskrivs.
Det digitala tillsammans med kollegialt lärande, kreativ lärmiljö och individualisering av undervisningen gör att alla elever är inkluderande och får den hjälp de behöver. Vi märker särskilt att elevernas lärande i anpassad grundskolan har fått en fantastiskt utveckling tack vare de digitala hjälpmedel som de använder.
Sedan 2019 är vi en av 535 ADS-skolor som finns i 32 länder i världen och vi är mycket stolta över denna utmärkelse. Vi uppfyller kravet att ha en tydlig vision där det beskrivs hur våra digitala verktyg främjar elevernas lärande och framtid. Detta följs upp systematiskt och utvärderas för att förbättra undervisningen. På vår skola har vi en god stämning och vi arbetar med att bygga upp en kreativ skolmiljö där det finns plats för alla. Vi skapar, med hjälp av värdeskapande lärande, utmaningar till eleverna som gör dem nyfikna och engagerade. Att arbeta med värdeskapande lärande innebär att ett reellt värde för eleven skapas eftersom de får arbeta med verkliga utmaningar som kan göra skillnad för andra. Detta främjar elevernas kreativitet och samarbetsförmåga då skolarbetet kopplas samman med samhället som eleverna bor och verkar i.