Rinnebäcksskolans organisation
En framgångsfaktor för vårt utvecklingsarbete är vårt sätt att organisera verksamheten genom att arbeta i team. I teamen har vi stöd av varandra för att skapa en så bra undervisning som möjligt för eleverna. Modellen med team bygger på ledarskapsutbildningen UGL, Arbingers utvecklingsmodeller samt Susan Wheelans forskning kring att skapa effektiva team, där summan av arbetet blir betydligt bättre när man arbetar i team än om var och en skulle arbeta för sig.
Ledningsteamet består av skolledning samt teamledare för förskoleklass, fritids och skola. Vi har valt att organisera teamen i skolan över stadierna; 1-4, 2-5 och 3-6 för att skapa naturliga övergångar och samarbete över gränserna. Ledningsteamet har ett övergripande ansvar för skolans arbete.
Elevhälsoteamet arbetar hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande med enskilda elever, klasser och lärmiljön.
DUKA-teamet består av skolledning och förstelärare. Teamet arbetar med kvalitetssäkring och utveckling av skolans verksamhet. De följer upp och analyserar skolans resultat samt tar fram planer för hur vi ska utveckla verksamheten vidare.
Utvecklingsteamen består av personal på skolan som har ansvar för att utveckla våra prioriterade områden. Digiteamet t.ex. utvecklar och kvalitetssäkrar vårt digitala arbete på skolan. De anordnar t.ex. utbildningar till personalen utifrån deras behov för att upprätthålla och utveckla personalens kompetens. Digiteamet är även ansvarig för programhanteraren som visar lägsta nivån samt progressionen över vad eleverna ska kunna i de olika årskurserna.
I råden har eleverna möjlighet att påverka. Vi har t.ex. elevråd, hälsoråd och miljöråd.