För att följa upp och mäta resultatet av vårt arbete med förmågorna som beskrivs i läroplanens inledande kapitel och i vår vision genomför vi enkäter med alla elever en gång per termin. Resultaten av dessa processas först i DUKA-teamet och sedan analyserar skolans personal resultaten tillsammans och vidtar åtgärder för att förbättra undervisningen ytterligare.

Ett annat sätt att mäta effekterna av vårt visionsarbete och arbete med våra prioriterade mål är att lärarna gör regelbundna reflektioner kring sin undervisning i LoopMe. I LoopMe fyller lärarna även i taggar på upplevd effekt av den aktion de genomför i sitt klassrum. Efter avslutat LoopMe-uppdrag tar vi fram strukturerade analyser på effekterna av lärarnas arbete.  

Höstens meritvärde för åk 6 var bland de högsta i kommunen, vilket vi tror beror på vårt riktade fokus på att utveckla undervisningen med hjälp av t.ex. aktionsforskning och de digitala verktyg vi använder. Då vårt arbete med LoopMe är relativt nytt kan vi ännu inte göra mätningar över tid som visar hur kunskapsresultaten påverkas av våra satsningar, men på sikt kommer vi att ha ett bra analysunderlag för kunna följa upp detta.

Vi har uppnått vårt mål att de digitala processerna ska var en naturlig del i undervisningen, vilket vi kan utläsa i elevenkäten som gjordes i våras i School Toolkit.


I kommunen finns för närvarande ingen framtagen rutin för hur låg- och mellanstadieskolorna ska kunna följa upp sina tidigare elevers resultat och övriga kunskaper på gruppnivå. Vi får dock till oss att våra elever som kommer till högstadiet är väl rustade och kunniga i att hantera digitala verktyg av olika slag. Alla skolor i kommunen satsar och arbetar aktivt med digitala verktyg. Detta gör att det är svårt att se specifika skillnader mellan våra och andra skolors elever när det gäller digital kompetens. När de börjar högstadiet byter de från iPad till MacBooks, vilket i sig inte är ett stort problem för våra elever då de är vana att arbeta med Apples produkter.