Skönlitteraturen i Värdegrundsarbetet

Nedan berättar Ninni , vår skolbibliotekarie om hur man kan involvera skönlitteratur i värdegrundsarbetet:

 

På Rinnebäcksskolan startar vi alltid upp med värdegrundsveckor de första veckorna på höstterminen. I höstas kom flera lärare och bad om böcker de kunde läsa högt för eleverna och utgå ifrån när de arbetade med värdegrunden. Det finns massor med böcker som lämpar sig utmärkt för den sortens arbete, men komma på dem här och nu, och få tag på dem helst i förrgår visade sig vara svårt! All personal på skolan arbetar med reflektionsverktyget LoopMe som ett led i vårt utvecklingsarbete. Ett av mina LoopMe-uppdrag blev att vara ordentligt förberedd inför nästa läsårsstart gällande skönlitteratur som stöttat lärarnas värdegrundsarbete i klassrummet.

När jag började kika på hur jag skulle lägga upp mitt arbete så hittade jag Jennys Edvardssons bok Skönlitteratur i värdegrundsarbetet. Detta när en helt fantastisk bok! Första delen är teorier om hur, vad och varför du ska arbeta med skönlitteraturen i värdegrundsarbetet, andra halvan bjuder på metoder, lärarmaterial och tips på åldersadekvata böcker som passar för att arbeta med de olika värdegrunderna. Boken ger en stabil grund att stå på, och utifrån den har jag reserverat böcker som lärarna kan välja mellan. Tanken är att detta material ska kunna användas hela läsåret, inte bara under de första veckorna. Både värdegrunden och läsningen behöver vi arbeta aktivt med löpande, så det är bra att kunna kombinera dem. Jag presenterade materialet på en KU-dag i slutet av vårterminen, och tanken föddes att göra en plan för hur vi arbetar med skönlitteraturen i värdegrundsarbetet på Rinnebäcksskolan. Så himla roligt!


Skönlitteratur i värdegrundsarbetet, Jenny Edvardsson Studentlitteratur, 2020, 136 sidor 
(inlägg från Biblioteksbubbel.se)